Tips voor thuiswerkers

Publicatie delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Hoe maak je thuiswerken gezond

De kracht van actief herstel voor brein en lijf

Ontzettend eenvoudig, verbazingwekkend effectief en wetenschappelijk bewezen. Regelmatig bewegen kan je gezondheid, lichaam en geest in conditie houden. Wat helpt?
  • Veel afwisseling tussen werk en herstel
  • Wandelen
  • Slapen
  • Geluk hormonen kweken
  • Water drinken
  • Voldoende daglicht

Het voorkomt klachten en is goed voor:
  • Actief herstel
  • Je geheugen
  • Meer zelfvertrouwen
  • Je gewicht
  • Veerkracht

Tips voor thuiswerkers

We werken steeds vaker en langer thuis. Dat geeft voordelen en soms ook nadelen. De hele dag achter het scherm is topsport. Hoe kun je dit volhouden? Wat is actief herstel? Of hoe houden we ons brein en lichaam “fit for the job”.

Masters in Inzetbaarheid heeft gratis de schijf van vijf voor thuiswerkers in Coronatijden samengesteld. Live webinar volgen? Mail gerust met info@mastersininzetbaarheid.nl 

Bewegen is goed voor je

Bewegen is gezond en houdt je fit - kopie

Kom in beweging. Wanneer je lang achter elkaar voor je beeldscherm zit, vergeet je te bewegen. Beweeg bij minimaal 15 minuten per uur. Zorg dat je kunt staan achter je bureau. Gebruik een los toetsenbord en een losse muis voor je laptop en zet het scherm van je laptop bij voorkeur op een standaard iets onder op ooghoogte.

Waarom? Bewegen en regelmatig even staan zorgt voor een stimulering van de doorbloeding van je organen, spieren, pezen en zenuwen (voeding en zuurstof). En het is erg goed voor het afvoeren van afvalstoffen.

Eet gezond

Zorg voor een gezonde voeding

Ons brein bestaat voor een groot deel uit vet. De zenuwcellen en verbindingen gebruiken de bouwstoffen, zoals onverzadigde vetzuren om zich te herstellen en nieuwe verbindingen (leren) te maken. Eet daarom regelmatig vette vis, walnoten of zelfs Zaanse mayonaise. 😉 kijk maar eens op het etiket. 

Wie had dat gedacht? Chocola, thee, wijn, koffie en walnoten bevatten polyfenolen. Dit zijn antioxidanten. Zij bieden verbetering van het immuunsysteem.

Trek in suiker? Dan heb je misschien te kort aan aminozuren in je bloed. Suiker werkt als een geluk hormoon, maar is slecht voor de hersenen en werkt verslavend. Eet liever noten, bananen, yoghurt, studentenhaver of een eitje.

Slaap voldoende

Slapen en thuiswerken

Stop op tijd achter je beeldscherm. Of schaf een filter aan tegen het blauwe licht. Het blauwe licht breekt melatonine (slaaphormoon) af. Bij een tekort slaap je slechter of lichter.

Slapen zorgt voor je herstel en is goed voor je leervermogen (veerkracht).

Zonlicht happen en hersenen stretchen

hersenen stretchen

Stap naar buiten. Wanneer je veel binnen zit krijg je onvoldoende daglicht. Zorg dat je regelmatig even naar buiten gaat, bijvoorbeeld tijdens de lunch. 

Zonder daglicht maak je minder goed serotonine aan (geluk hormoon). Dit stofje is nodig voor het aanmaken van melatonine (slaap-hormoon).

Organiseer je werk gezond

thuiswerken en werk organiseren

Steun je collega’s. Help anderen en jezelf en plan een “Teams” of “Zoom” overleg maximaal 45 min. Herstel daarna min 10 min. Plan je dag in blokken: mails, uitwerken rapporten, overleg en korte pauzes. 

Bel een collega en spreek af om even een ommetje te maken tijdens het bellen. Of installeer het appje van de hersenstichting: “ommetje”.

Waarom wandelen goed is voor je brein

‘Doe het gewoon en verbeter gaandeweg. Te veel mensen steken te veel tijd in het perfectioneren van een idee voor ze het uitvoeren. In plaats van te wachten op iets perfects, begin je gewoon met wat je hebt en verbeter je gaandeweg.’

Bron: Paul Arden, Wat je ook denkt, keer het om, spectrum, 2009.

Bekijk ook: Erik Scherder | Waarom is wandelen goed voor je brein?

tips voor thuiswerkers